De risico’s in een horecabedrijf

Een eigen horecabedrijf kan heel mooi zijn, buiten dat je veel met mensen omgaat heb je waarschijnlijk ook vaak te maken met klanten die tevreden je zaak uitstappen. Toch zitten er natuurlijk ook wel enkele risico’s en gevaren waar je mee te maken kan krijgen, er zijn valkuilen je kan voorkomen. houdt rekening met onderstaande zaken om zoveel mogelijk problemen te voorkomen.

Ontevreden klanten kunnen een grote invloed hebben op de reputatie

Je zal als ondernemer er alles aan doen om te voorkomen dat een klant niet tevreden is, het is belangrijk dat het personeel goed opgeleid en gecontroleerd wordt op alle handelingen die ze doen. Toch kan het altijd voorkomen dat iets niet helemaal gaar is of dat er een vlieg in de soep is gevlogen. Het is belangrijk om een plan of handleiding te hebben waarin staat vermeld hoe het personeel met klachten en ontevreden klanten om moeten gaan, zodat ze uiteindelijk toch tevreden de zaak uit kunnen lopen. Wanneer de klachten of problemen van de klant niet of slecht opgelost worden, kunnen ze deze ontevredenheid vervolgens op de social media of in een recensie uiten. Mogelijk kost dit nog meer klandizie aangezien mensen redelijk vaak via recensies beslissen of ze ergens heen gaan of niet.

Kapotte apparatuur

Apparatuur is in een horecazaak cruciaal, denk maar eens aan apparaten zoals vriezers en koelkasten in een restaurant om alle voedingsmiddelen op de juiste manier te bewaren en een bardisplay koeling in een bar om de drankjes lekker koud te houden. Wanneer ‘s nachts de vriezer kapot gaat is de kans groot dat alle voedingsmiddelen die er in bewaard werden niet meer veilig zijn voor consumptie, waardoor je zowel kosten gaat krijgen voor het vervangen van de voedingsmiddelen en het repareren van de vriezer. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan een vaatwasser die aan het einde van de dag wordt aangezet en ‘s nachts gaat lekken.

Fraude door werknemers

Dit is natuurlijk een doorn in het hoge in alle horeca ondernemers, de kans is aanzienlijk dat je dit wel eens gaat meemaken. Fraude van personeelsleden in de horeca kan in meerdere vormen voorkomen. Denk maar eens aan geld pakken uit een kassa of uit de fooienpot, het geven van gratis drank aan vrienden en het naar boven afronden van rekeningen en de rest in eigen zak stoppen.

WinkelWeetjes

Add your Biographical Info and they will appear here.