Een webwinkel beginnen is tegenwoordig niet zo heel erg moeilijk meer. Er zijn genoeg platformen waarop je zelf je webwinkel kunt bouwen en ook genoeg bedrijven die een webshop voor je kunnen bouwen.
Als je vervolgens goed reclame maakt via bijvoorbeeld Adwords of Facebook en ook nog eens een flyer laat drukken, komen er vanzelf bezoekers naar je site.
Bezoekers zijn helaas niet direct kopers. Heel vaak zijn het, net als in echte winkels, kijkers en daar verdien je niks aan.
Hoe komt dat nou eigenlijk, dat die mensen niet zo snel iets in een webwinkel kopen?
Vaak heeft het ermee te maken dat veel mensen het lastig vinden om een wat minder bekende webshop te vertrouwen. Ze hebben er geen gevoel bij en dat is al een van de redenen om het te laten. Als je eenmaal zo groot bent als Coolblue of Bol.com heb je hier veel minder last van. Mensen kennen je dan namelijk.
Daarnaast is het heel moeilijk voor de bezoekers van een webshop om de kwaliteit van een product in te schatten. Ze zien alleen een plaatje en een tekst, maar eigenlijk zeg dat nog niet zo heel veel. Een product uit China kan er bijvoorbeeld heel goed uitzien, maar uit elkaar vallen als je het in huis hebt.
Om dit een beetje tegen te gaan werken reviews enorm goed, maar dan moet je wel eerst kopers hebben en die kopers moeten ook nog eens de behoefte hebben om een recensie achter te laten.
Probeer dit in ieder geval te stimuleren door mensen die een recensie schrijven te belonen met korting of iets anders.
Een bedrijfsvideo maakt jouw webwinkel tot een succes
De makkelijkste en succesvolste manier om het vertrouwen van je bezoekers te winnen en ze vertrouwt te maken met je product is het gebruik van video.
Jij kunt je gezicht laten zien in een bedrijfsvideo. Dat schept vertrouwen en zorgt ervoor dat mensen jou hun bestelling ook gunnen.
Met een productvideo laat je letterlijk je product zien. Je laat de kwaliteit zien, zodat mensen weten dat ze geen miskoop doen.
En moet je nagaan wat er gebeurt als je een videorecensie op de site zou zetten. Mensen zien dan iemand die het product heeft gekocht wat zij willen hebben. Ze zien zichzelf en dat maakt het nog makkelijker om een bestelling te plaatsen.