Instore marketing is tegenwoordig al veel verder dan het plaatsen van een kartonnen display voor de ramen. Tegenwoordig ligt de focus al veel meer op visueel licht, intelligente schapsystemen en het verduurzamen van de huidige displays. In dit artikel bespreken we een aantal belangrijke trends op het gebied van instore marketing.
Terug naar de basis gaan
Doordat de online concurrentie steeds verder aan het toenemen is, laten veel retailers zich verleiden tot het uitbreiden van hun assortiment. Het probleem hierbij in een winkel is dat dit echter keuzestress oplevert. De formule van de winkel wordt dan onduidelijk. Het is daarom ook belangrijk het assortiment van de online concurrentie niet te vergelijken met die van een winkel.
Winkels worden merken & merken worden partners
De winkels moeten hun assortiment kiezen op basis van de producten waar ze achterstaan. Winkels worden zelf ook steeds meer een merk. Hierbij is het ook belangrijk dat er duidelijkheid wordt geschept en zo min mogelijk keuzestress is. Er moet een idee achter zitten. De producten die worden aangeboden en gepromoot worden moeten ook allemaal met de juiste instore marketing materialen van POS Factory zodat er duidelijkheid en herkenning ontstaat. Daarnaast kiezen ook steeds meer retailers ervoor om met bepaalde merken samen te werken. Deze merken krijgen een geheel eigen ruimte in de winkel, waarin ze hun producten mogen promoten.
Duurzame displays
Voorheen werden display voor een korte periode gebruikt. Dit gaat hierbij voornamelijk om de kartonnen displays. Tegenwoordig zie je eigenlijks steeds vaker dat er duurzamer met wordt omgegaan en tevens ook van betere kwaliteit zijn. Displays bestaan tegenwoordig vaker uit verwisselbare elementen. Hierdoor kan er vaker worden gekozen voor een display op maat.
Ideale winkelpresentatie bepalen
Wellicht heb je zelf een ideaalbeeld hoe de winkel eruit moet komen te zien. Het kan echter nooit kwaad om eerst even te zitten met een specialist op het gebied van instore marketing. Hierdoor doe je namelijk ook nieuwe inzichten op die je kunt toepassen. Vaak kom je met meerdere mensen samen tot de ideale winkelpresentatie.